En el següent vídeo de vilaweb en Vicent Partal (@vpartal) explica la importància del corredor mediterrani per a Europa i la seva geolocalització en el món. Perquè més és important el corredor mediterrani ibèric, abans que Itàlia o Grècia, i el perquè descarten el túnel central per als Pirineus. Ja és prou coneguda la capitalitat centralitzadora de Madrid i el fet de dependre de dues regions que potencialment es podrien independitzar. Per això apostes europees com aquestes donen aire fresc al Dònut Ibèric.
http://www.vilaweb.cat/noticia/3939975/20111019/quina-rao-corredor-mediterrani-essencial-europa.html
Vídeo força interessant pel que fa a la geografia política.
Edit 20/10/2011:
Mapa final de com haurien de quedar els corredors de mercaderies europeus l'any 2030.
Com que els països balcànics no formen part de la UE, per això estan marcats en blanc. Pel que fa a la Península Ibèrica podem veure tres corredors molt interessants:
De tot això podem entreveure com la Península Ibèrica torna a agafar un lloc predominant en el nou mapa geopolític i econòmic, i que trenca aquesta radialització que ha imperat a Castella i que ha fet perdre aquell imperi on el sol no es ponia mai, Portugal i que, si seguís de la mateixa manera, Catalunya i el País Basc.
Edit 20/10/2011:
Mapa final de com haurien de quedar els corredors de mercaderies europeus l'any 2030.
Com que els països balcànics no formen part de la UE, per això estan marcats en blanc. Pel que fa a la Península Ibèrica podem veure tres corredors molt interessants:
- El Corredor Mediterrani, trencant per primera vegada la radialitat centralista, Convertint-se en la porta d'entrada de les mercaderies asiàtiques.
- El Corredor Lisboa-Irun. Des de 1875 que Portugal vol connectar els seus ports amb Europa sense haver de passar per Madrid. Sembla ser que d'aquesta manera Lisboa, Porto i en un futur Sines es convertiran en la porta d'entrada dels productes llatinoamericans i africans o, dit d'una altra manera dels països BRIC + S (Acrònims pels països emergents Brasil, Rússia, Índia i Xina més Sud-àfrica ).
- El Corredor Barcelona-Bilbao. Creant d'aquesta manera una xarxa més lògica unint pel pas més curt (econòmic) els ports atlàntics amb els ports mediterranis. On Saragossa es convertiria en un nucli central i es podria convertir en un nou port sec.
De tot això podem entreveure com la Península Ibèrica torna a agafar un lloc predominant en el nou mapa geopolític i econòmic, i que trenca aquesta radialització que ha imperat a Castella i que ha fet perdre aquell imperi on el sol no es ponia mai, Portugal i que, si seguís de la mateixa manera, Catalunya i el País Basc.
@joseppuig
Fonts:
http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/index_en.htm
http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/doc/revision/presentation.pdf
Fonts:
http://www.vilaweb.cat/noticia/3939975/20111019/quina-rao-corredor-mediterrani-essencial-europa.html
http://www.lavanguardia.com/politica/20111020/54232576290/la-hora-del-mediterraneo.htmlhttp://ec.europa.eu/transport/infrastructure/index_en.htm
http://ec.europa.eu/transport/infrastructure/connecting/doc/revision/presentation.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada